مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20907 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

از آنجائيكه موضوع سير و سلوك يك مسألهاي نيست كه بتوان آن را در چند هفته و ماه و سال، خلاصه كرد و اينكه يكي از مسائل مهم دراين زمينه، داشتن يك استاد راه است اين امكانات چگونه در اختيار جوانان بايد قرار گيرد و يا حتي شناسانده شود. آيا پيمودن اين مسير به خودي خود و يا صرفاً ازطريق مطالعه و يا برنامهريزي شخصي ميسر است؟ چگونه؟

در رابطه با مباحث اخلاق و سير و سلوك بايد گفت: برخي از مباحث اخلاق مثل آنچه از انجام تكاليف الهي و شناخت فضائل اخلاق و رذايل اخلاق و انجام فضائل و ترك رذايل است، همگان نسبت به آن تكليف دارند و به اندازة توان و قدرت هم بايد تلاش نموده و واقعاً نداشتن استاد در اين زمينه بهانهاي در دست انسان نخواهد بود كه در زندگي خود مراقبت نكند، محرمات الهي را ترك نمايد و واجبات الهي را انجام دهد، بيماريهاي اخلاق خود را تشخيص داده و به درمان آنها بپردازد كه البته در همين مورد اگر انسان زير نظر فردي كه آشنا به مباني اخلاقي دين است قدم بردارد از عوارض و مشكلات مصون خواهد بود و بايد گفت چه بساآنچه از آية الله بهجت نقل شده در همين رابطه است كه وقتي از ايشان سؤال ميشود: آيا در سير به سوي خداوند، بايد استاد داشت و با فرض نبودن استاد چاره چيست؟ ايشان ميفرمايند استاد تو علم تو است، به آنچه ميداني عمل كن، آنچه را نميداني، كفايت ميشود. البته در سير و سلوك بنحو خاص كه رياضات شرعي داشته باشد، دقتهايي دارد كه مسلم بهتر اين است كه زير نظر استاد باشد، و اما اينكه راه حل سير و سلوك چيست بايد گفت اگر بطور خلاصه بخواهيم بدان اشاره كنيم انجام واجبات و ترك معاصي است،آية الله بهجت در همين رابطه ميفرمايند چنانچه طالب، صادق باشد، ترك معصيت كافي و وافي است براي تمام عمر، اگرچه هزار سال باشد. بنا بر اين تلاش نموده هرگز معصيتي در زندگي رخ ندهد و واجبات اتيان شود كه نياز به مراقبه و محاسبه است پس از آنكه هر روز صبح تصميم بر چنين نكاتي گرفته شود و سپس در طول روز مراقبت نموده و شبها محاسبه كنيد، به مقداري كه موفق بودهايد خدا را شكر نموده و اگر مرتكب گناهي شدهايد استغفار نموده و همينطور ادامه دهيد، در ابتدا سخت است ولي پس از مدتي شيرين خواهد شد.















































مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.